۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » کشاورزی و طبیعت
  • شناسه : 477
  • 20 مارس 2023 - 12:16
  • 363 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : آلبوم مایان
  • منبع : ایرنا
هشدار هواشناسی آذربایجان شرقی نسبت به بارش برف در مناطق سردسیر

هشدار هواشناسی آذربایجان شرقی نسبت به بارش برف در مناطق سردسیر

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به تشدید فعالیت سامانه بارشی در استان و احتمال بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات، رانندگان و مسافران برای تردد در این مناطق احتیاط کنند.

محمد امیدفر، روز دوشنبه در گفت‌ و گویی با بیان اینکه فعالیت این سامانه بارشی از روز سه شنبه تشدید می شود، افزود: بر اساس بررسی آخرین اطلاعات و نقشه‌های هواشناسی فعالیت این سامانه‌ بارشی موجب ابرناکی، بارش باران به صورت رگبار، رعد و برق و وزش باد گاهی تا به نسبت شدید می شود.

وی با اشاره به اینکه این سامانه کلیه نواحی استان به ویژه نیمه شرقی و منطقه ارسباران را فرا می گیرد، اظهار کرد: فعالیت این سامانه از اوایل روز چهارشنبه کاهش یافته و به مرور تمام می شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: تشدید فعالیت این سامانه همچنین موجب آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، اصابت آذرخش و در نواحی مستعد بارش تگرگ و در نواحی سردسیر و کوهستانی لغزندگی، مه گرفتگی،کولاک برف و اختلال در تردد می شود.

امیدفر، به مسافران و مهمانان نوروزی استان توصیه کرد از رفتن به حریم رودخانه ها و اتراق در حاشیه مسیل ها و صعود به ارتفاعات برای جلوگیری از برخورد آذرخش خودداری کنند.

وی همچنین خواستار لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی شد و بر همراه داشتن تجهیزات زمستانی در جاده های کوهستانی و آمادگی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد آب گرفتگی معابر عمومی تاکید کرد.

هشدار هواشناسی آذربایجان شرقی نسبت به بارش برف در مناطق سردسیر

امیدفر، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته شهرهای سراب و چاراویماق با دمای منفی یک درجه و شهرهای کلیبر و جلفا با دمای هفت درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت به یک درجه بالای صفر رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

برچسب ها

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*