۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » اسلایدر » کشاورزی و طبیعت
  • شناسه : 626
  • 17 آگوست 2023 - 9:32
  • 408 بازدید
  • ارسال توسط :
  • منبع : استانداری آذربایجان شرقی
دریاچه ارومیه چالش زیست محیطی شمالغرب کشور

دریاچه ارومیه چالش زیست محیطی شمالغرب کشور

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امروز دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور به یک چالش تبدیل شده و در این موضوع یک سری عوامل طبیعی و عوامل تصنعی وجود دارد، گفت: بارشی که در ۲۰ سال گذشته در پیرامون این دریاچه اتفاق افتاده به‌شدت کاهشی یافته است. هر سال بیش از ۲ میلیارد مترمکعب تبخیر اتفاق می‌افتد که بی‌سابقه است.

عابدین خرّم امروز در همایش سازمان‌های مردم نهاد آذربایجان شرقی گفت: در جمهوری اسلامی سازمان‌های مردم‌نهاد چکیده مردم هستند و این‌گونه نیست که زینت المجالس و یا تشریفاتی باشند.

وی با اشاره به این که این سازمان ها در نظام جمهوری اسلامی اصل و اساس بوده و یکی از ارکان اصلی و پایه‌ای در نظام همین مردم هستند، گفت: در طول ۴۴ سال هر جا به مردم تکیه کردیم و از مردم به شکل واقعی استفاده کردیم، نقطه قوت ما بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه حیات انقلاب اسلامی مرهون حضور آحاد مردم بوده و همین مردم بودند که در لحظات حساس توانستند نقش بسیار مهمی ایفا کنند، گفت: حضور مردم در حل مسائل و مشکلان بسیار حیاتی است. هر جا مردم به کمک همنوعان خودشان شتافتند آن جامعه پویا و بالنده خواهد بود.

وی ادامه داد: رویکرد دولت سیزدهم، دولت مردمی و ایران قوی است که دربردارنده این مفهوم است که اگر بخواهیم این کشور از توانایی برخوردار باشد حتماً باید مردم را به‌عنوان اصل مهم و اساسی بدانیم.

خرّم افزود: نهادهای مردمی هر جا روی پای خودشان ایستاده‌اند، سال‌ها و حتی قرن‌ها خود راه خود را ادامه داده‌اند و دولت دراین‌بین فقط نقش تسهیل‌کننده دارد و جامعه توانمند و قدرتمند با مشارکت مردم شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور به یک چالش تبدیل شده و در این موضوع یک سری عوامل طبیعی و عوامل تصنعی وجود دارد، گفت: بارشی که در ۲۰ سال گذشته در پیرامون این دریاچه اتفاق افتاده به‌شدت کاهشی یافته است. هر سال بیش از ۲ میلیارد مترمکعب تبخیر اتفاق می‌افتد که بی‌سابقه است.

وی افزایش آگاهی عمومی در مسائل مختلف، آموزش مردم، توانمندسازی و همراه‌سازی مردم با دولت، گسترش نظارت‌ها و افق دید در حوزه‌های مختلف و بسط و گسترش فرهنگ مطالبه‌گری را از دیگر کارکرد‌های سمن‌ها برشمرد و گفت: این موضوعات باید در کنار هم به پیشرفت جامعه و حل مشکلات مردم کمک کند هر چند به مذاق مسئولان هم خوش نیاید، چون جامعه بدون این‌ها به‌خصوص مطالبه‌گری، پویا و فعال نخواهد بود، ازاین‌رو دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند هر کدام به فراخور حوزه و تخصص خود، هر کمکی می‌توانند به سمن‌ها بکنند.

استاندار به کمک‌های خالصانه و بدون چشم داشت خیران و انسان‌های بزرگ و خستگی‌ناپذیر استان هم گریزی زد و گفت: این افراد در برهه‌های مختلف و رویداد‌های اجتماعی تأثیرگذار بودند و با جان‌ودل برای حل مشکلات مردم و جامعه کوشیدند.

وی افزود: نه‌تنها ظاهر جامعه باید بدون مشکل جلوه کند؛ بلکه باید باطن جامعه و لایه‌های زیرین آن هم پاک‌سازی شود و این میسر نمی‌شود مگر با کمک و همراهی روزافزون سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی هم در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد استان، نقش‌آفرینی تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد را در حل مشکلاتی همچون تکدی‌گری، ساماندهی کودکان کار و پاک‌سازی شهر از لوث وجود معتادان متجاهری بدیل برشمرد و گفت: هر کجا جامعه به همبستگی اجتماعی و افزایش ضریب وحدت نیاز داشته باشد، این نهاد‌های مردمی هستند که پیشران بوده و دست دولتمردان و مسئولان را به گرمی می‌فشارند تا تنش و دغدغه از جامعه زدوده شود.

در این همایش تعدادی از نمایندگان سمن‌ها هم به بیان فعالیت‌های خود و پاره‌ای مشکلات حوزه خود پرداخته و از مسئولان استان به‌خصوص استاندار آذربایجان شرقی، همکاری و همراهی بیشتر آن‌ها را خواستار شدند.

در پایان همایش از خانواده شادروان حاج سیف علی نامور، مدیرعامل مؤسسه خیریه جان‌نثاران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام تبریز و حسن روحانی‌نژاد از جهادگران و خیران تبریز تجلیل شد و به جمعی از فعالان و کارشناسان برگزیده سازمان‌های مردم‌نهاد استان لوح تقدیر و هدایایی اعطا شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*